PR kiedyś i dziś

Public relations to, wbrew pozorom, wcale nie nowe pojęcie, nawet jeśli jego nazwa jest dość współczesna. Początków PR można szukać już w starożytnym Rzymie, gdzie na forach można było spotkać osoby zawodowo zajmujące się „właściwym” „przepływem informacji”. W kolejnych wiekach w dziedzinie PR wyróżniały się np.

  • informacje pochodzące z domów kupieckich, puszczane w obieg w średniowieczu,
  • osiemnastowieczna propaganda antybrytyjska w koloniach w Ameryce Północnej, a także zachęty do zjednoczenia przeciwko królowi i Anglii,
  • „The Daily News” – dziennik Charlesa Dickensa, który m.in. promował jego powieści,
  • jedna z pierwszych poprawek do Konstytucji Stanów Zjednoczonych, gwarantująca wolność religii i słowa, pośrednio gwarantuje ją również PR,

PR w bardziej współczesnym rozumieniu tego słowa to np. „biuro prasowe” prezydenta Andrew Jacksona (pierwsza połowa XIX wieku), czy współpraca Ivy’ego Lee z rodziną Rockefellerów, której doradzał w zakresie wizerunku i działań w sytuacjach kryzysowych na początku XX wieku. Inne przykłady to komitety promujące poparcie dla działań wojennych (USA) podczas pierwszej i drugiej wojny światowej.

Pierwsza agencja PR powstała w roku 1900, a kolejne lata przyniosły nie tylko pojawienie się coraz większej liczby firm zajmujących się public relations, ale także dynamiczny rozwój tej dziedziny. Współcześnie PR skupia się przede wszystkim na kreowaniu wizerunku marki, promowaniu jej, na kontaktach z inwestorami, klientami, lokalną społecznością i administracją. Doradza także w sytuacjach kryzysowych i pomaga je załagodzić. Obecnie, gdy potrzebna jest agencja PR Warszawa to najlepsze miejsce w kraju na znalezienie odpowiedniej, jednak inne duże miasta niewiele jej ustępują pod względem konkurencji.

Trudno wyobrazić sobie firmę, która pragnie wyjść poza rynek lokalny i nie korzysta z żadnych porad dotyczących wizerunku i prowadzenia właściwej komunikacji z różnymi osobami, na różnych płaszczyznach.

działalnośc agencji PR